Verziószám: 1.0

  1. Légy kedves és udvarias!

Mindannyiunk közös feladata, hogy befogadó környezetet teremtsünk, ezért bánjunk mindenkivel tisztelettel. Az egészséges vita természetes, de a kedvesség elengedhetetlen. A Szigetek fő alappillére az elfogadás, elfogadjuk egymást különbözőségünkben is, azonosságainkban, és emberi mivoltunk sajátosságaiban is, hiszen ezek mind a rendszerváltáshoz, és a békés közösségben éléshez nélkülözhetetlen értékeink.

Nem tűrjük, ha valaki rágalmaz, vagy sérteget másokat, és azt sem toleráljuk, ha valaki sértődöttet játszik, különösen akkor, ha mártír szerepében valaki más jó hírnevét próbálja aláásni.

Egymással való kommunikációnk során a jó szándék feltételezésének szemüvegén keresztül fordulunk egymáshoz. Vagyis, ha választani lehet, hogy a közösségünk tagja vajon mire gondolt, akkor gondolatban a jobbik verziót választjuk ki, és törekszünk arra, hogy ne a rosszat lássuk meg egymásban elsőre. Tudjuk, hogy ez nehéz, de megpróbáljuk legalább ebben, a zárt közösségben elengedni a félelmeinket, és kicsit naiv, jó szándékú kisgyermeknek lenni lélekben az egymással való kommunikáció során.

  1. Tilos a gyűlöletbeszéd, a megfélemlítés, és a megalázás

Mindannyian teszünk róla, hogy mindenki biztonságban érezhesse magát köztünk. A megfélemlítés, továbbá egymás faji vagy vallási hovatartozására, kultúrájára, nemi irányultságára, szokásaira, hagyományaira, életmódjára, táplálkozására, nemére vagy személyére, képességeire, vagy képességei hiányára, vagyoni helyzetére, motivációira, céljaira vonatkozó, lealacsonyító, vagy kirekesztő megnyilatkozások nem megengedettek sem a szigeten belüli, sem a szigetek közötti vonatkozásban. Mindannyian sokszínűek vagyunk, más-más erősségekkel és gyengeségekkel, és ahogy önmagunkban, úgy egymásban is elfogadjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek. Sokszínűségünk az egyetlen záloga annak, hogy csoportként sokféle kihívásra tudjunk jól reagálni, és ugyancsak ez eredményezi azt is, hogy egyéni gyengeségeink a csoport erejének védő közegében ne tegyenek bennünket kiszolgáltatottá.

  1. Tilos a hatalmi fölény gyakorlása

Ahogy minden magyar állampolgár, úgy minden TISZA Sziget tag is egyenlő, függetlenül származásától, életkorától, vagyoni helyzetétől, életében elért eredményeitől. Ugyanez vonatkozik a Szigetekre, magukra, nincsenek egyenlőbb szigetek az egyenlők között. A szigeten belül és a szigetek között megtiltjuk önmagunk számára egymás bárminemű alárendelését, vállaljuk, hogy ilyet sem szóban, sem tettben nem teszünk egymással, ha pedig mégis ilyet tapasztalunk, akkor kiállunk egymásért. E szabály alól a sziget megválasztott tisztviselői sem mentesülnek, tisztségeik gyakorlása során hatalmi fölénnyel nem élhetnek, és a hatalmi fölény gyakorlásának tilalmát a csoporton belül be is tartatják. E szabály alól a TISZA Szigetek Hálózatának egyetlen vezetőként, vagy információs csomópontként működő tisztviselője, vagy munkacsoportja sem mentesül, a Hálózatban tilos bármilyen előny juttatása, vagy hátrány okozása szigettel szemben.

  1. Tilos a hatalmi harc

Mi, a TISZA Szigetek tagjaiként közös értékünknek tartjuk, hogy az egyes feladatokra kizárólag az arra legalkalmasabbat választjuk ki önmagunk közül. Éppen ezért megtiltjuk önmagunknak a tagjaink lejáratását, sározását, vagy önmagunk aránytalan túlértékelését a közösség előtt, bármilyen pozícióért, megbízatásért, tisztség betöltéséért folytatott, hivatalosan elindított, vagy természetesen kialakuló kampány során. Minden esetben törekszünk a félreértések, vagy a közösség számára veszélyesnek tűnő információk objektív és megnyugtató tisztázására, ezekbe a folyamatokba csakis a szükséges résztvevőket vonjuk be, kerüljük a közösségen belüli, megalapozatlan hangulatkeltést. Tisztában vagyunk vele, hogy csak ezzel a hozzáállással lehetünk kellően életképesek, csak ezzel a hozzáállással biztosíthatjuk a szigetek hosszú távú fennmaradását.

  1. Tilos a saját haszon előtérbe helyezése

Kinyilvánítjuk, hogy a TISZA Szigeteket, mint társadalmi szervezeteket mindannyiunk közös hasznára hoztuk létre, és üzemeltetjük. Tisztában vagyunk vele, hogy tagjaink számára ez, egyéni sorsunk és élethelyzeteink miatt nem jelenti az azonos személyi előnyök és hátrányok keletkezését, de határozottan megtiltjuk önmagunk számára, hogy a szigeteket elsősorban a személyes hasznunk elérésére használjuk, vagy tagságunkkal, tisztségünkkel visszaélve, személyes hasznunkat a TISZA Szigetek Hálózatának, vagy az egyes szigetek rovására valósítsuk meg. Mindennemű tevékenységünket úgy végezzük, hogy az elsősorban csoportunk közösségi hasznára szolgáljon, a TISZA Szigeteink tevékenységét pedig úgy alakítjuk, hogy az elsősorban lokális környezetünk, és a TISZA Szigetek Hálózatának közösségi hasznára szolgáljon.

  1. Odafigyelünk, és vigyázunk egymásra

Az önmagukat legkisebb és legjelentéktelenebb sorsúnak tartó tagjainkra is. Nem csak azért, mert empatikus, és támogató közösségnek tartjuk magunkat, de azért is, mert felfogtuk, hogy ez a legelemibb érdekünk. Sosem tudhatjuk, hogy melyikünk képességeire lesz szükség egy-egy nehéz helyzet megoldásánál, vagy nagy közösségi siker eléréséhez. Ahogy sosem tudhatjuk azt sem, hogy melyikünk kapcsolati hálózatából kerül ki a következő nagyszerű ember, aki akár a saját TISZA Szigetünkön, akár másikon keresztül fog nagy szolgálatot tenni közösségeinknek, vagy segít mindannyiunkat közös céljaink elérésében.

Ugyanezzel a támogató hozzáállással toleráljuk szigetünk tagjainak hibázásait, csetléseit-botlásait is. Tisztában vagyunk azzal, hogy mindannyiunkra szükségünk van, ezért mindaddig igyekszünk megtartani egy hibázó tagunkat is, amíg az nem veszélyezteti aránytalanul a TISZA Szigeteink, vagy az egész Hálózat működőképességét, céljainak elérését, vagy a tagról ki nem derül, hogy szándékosan igyekszik kárt okozni közösségünknek.

  1. Nem hisszük önmagunkat tökéletesnek

Kijelentjük, és ragaszkodunk hozzá, hogy emberként nem vagyunk tökéletesek, mindannyian követünk el hibákat. Mindezek okán önmagunkkal és egymással is toleránsak, türelmesek vagyunk, törekszünk arra, hogy átsegítsük egymást a nehézségeken. Szükségesnek tartjuk a mindenkori objektív helyzetértékelést, de annak gyakorlása során ragaszkodunk az empatikus szempontok figyelembevételéhez, a hiba megjelenésének okát keresve, annak későbbi előfordulását célozzuk megakadályozni. Sosem lehet célunk pusztán a hibát elkövető tag hibáztatása, dehonesztálása, vagy neki lelki sérülés okozása.

  1. Fejlesztjük önmagunkat, emeljük egymást

Mivel emberként nem vagyunk tökéletesek, folyamatosan törekszünk arra, hogy fejlesszük önmagunkat, gyengeségeinket csökkentsük, erősségeinket növeljük, korlátainkon minél inkább tudjunk átlépni. Közösségként ebben támogatjuk egymást, teret engedünk az egyéni fejlődésnek, ehhez támogató környezetet biztosítunk, és odafigyelünk arra, hogy személyes önérzetünk ne legyen akadálya az egymástól való tanulásnak, vagy az egészséges önreflexiónak. Tisztában vagyunk vele, hogy TISZA Szigeteink tagjai minél jobb képességekkel rendelkeznek, annál erősebb, hatékonyabb, és stabilabb lesz az egész közösségünk, ami mindannyiunk számára fog előnyöket jelenteni az életben.

  1. Tiszteletben tartjuk a személyiségi jogokat

Egy szigethez és a TISZA Szigetek Hálózatához való csatlakozás feltétele a kölcsönös bizalom. Tartalmas beszélgetések teszik ezt a közösséget jó hellyé, de a beszélgetések érzékeny és privát témákat is felölelhetnek. Az egymással megosztott érzékeny, személyes információk harmadik személlyel való illetéktelen megosztását önmagunkra nézve, nem csak az erre vonatkozó jogszabályi előírások miatt, de saját erkölcsi értékrendünk miatt is tilosnak tekintjük. Természetesen lehet engedélyt kérni a beszélgető partnerünktől az információ megosztására, mert alkalmasint pont ezzel az információval tudunk segíteni egy további csoporttagunknak, vagy valamilyen közösségnek, és az engedély megadása ezt a korlátozást feloldja.

  1. Megosztó témák

Tisztában vagyunk azzal, hogy egy sziget köreiben, vagy a szigetek közti munka során zajló beszélgetésekben is megjelenhetnek olyan témák, vagy tartalmak, melyek megosztóak lehetnek. Éppen ezért önmagunkra nézve tiltjuk a különböző ideológiák mentén történő hangulatkeltést, és a tagjaink egymással szembeállítását, vagyis minden olyan harcot, mely az egyének személyes meggyőződése ellen megy, nem pedig azok megértése, elfogadása a célja. Véleményt kinyilvánítani és nemtetszést kifejezni lehet, de csak „kulturáltan”, hogy ne tiporjuk ezzel senki lelkébe, hiszen ez nem olyan közösség. Ugyanez vonatkozik az esetlegesen nem tetsző vélemények fogadására is. Az egészséges vita megengedett, de ha a személyes meggyőződésből eredő ellentétek feloldhatatlannak bizonyulnak, úgy minden esetben kerülni kell a vita veszekedéssé való elfajulását. Ha a felek mindenképpen ragaszkodnak a vita rendezéséhez, akkor lehetőség van a közösségen belül moderátor, és vitapartnerek bevonására, mert a külső, és a több nézőpont általában sok befásult ellentétet képes feloldani.

10+1 Szankciók

Amennyiben egy TISZA Sziget bármely tagja, vagy a Hálózat bármely szigete vét a fent részletezett szabályok ellen, úgy arra bármelyik másik tagnak, vagy szigetnek jogosultsága van felhívni a figyelmét. Nyilvánosság előtt történt szabályszegésre az adott nyilvánosság előtt is fel lehet hívni a figyelmet.

Azon tagunkkal szemben, aki sorozatosan sérti meg a saját magunk által felállított szabályokat, legalább három másik tag egyidejű jelzése alapján etikai vizsgálat indítható melyre az érintett szigetek egyenlő számú delegáltakkal hoznak létre Etikai Vizsgáló Bizottságot. A vizsgálat az érintett személyek bevonásával és meghallgatásával történik, lehetőséget biztosítva a szabálysértő tagnak az érdemi és kimerítő védekezésre. A felek meghallgatása után az Etikai Vizsgáló Bizottság a Hálózat hosszú távú biztonságos működése szempontjának elsődlegessége mentén, az érintettek bevonása nélkül mérlegeli a helyzetet, és dönt a szabálysértő tag tisztségének megszüntetéséről, szigeten belüli tevékenységének korlátozásáról, vagy a szigetből való kizárásáról. Az etikai vizsgálat eredményeképpen tilos teljes szigetet elmarasztalni, mindig meg kell állapítani a személyi felelősségeket. Az etikai vizsgálat egyes lépéseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, akkor is, ha a vizsgálat csupán egy tárgyalásból áll. A jegyzőkönyv névtelenül és későbbi azonosításra is alkalmatlan módon rögzíti az eljárásban résztvevő tagok nyilatkozatait és szavazatát.

Záradék:

A TISZA Szigetek Hálózatának tagjai a TISZA Szigetek Hálózatának Etikai Kódexét a 2025. 04. 21. napján tartott online szavazáson elfogadták.

Verziószám: 1.1

Hatályos: 2025. 06. 04-től

  1. Alapvetés

A TISZA Háló (a továbbiakban „TISZA Háló”, vagy „Háló”) Magyarország demokratikus átalakulásának folyamatában, önkéntes alapon együttműködő természetes személyeknek, az Alaptörvény VII. cikk (1) bekezdése szerinti, a gondolat, a lelkiismeret, és a meggyőződés szabad megválasztását vagy megváltoztatását, gyakorlását, tanítását, kinyilvánítását célzó, politikai közössége. Célunk az, hogy Magyarországon a közhatalom gyakorlása demokratikus elvek mentén, meritokratikus módon, mindenki számára átláthatóan, a társadalom egészének érdekeit a szűkebb társadalmi, politikai, vagy gazdasági érdekkörök elé helyezve működjön. Minden további célunkat ezen politikai alap célból levezetve fogalmazzuk meg.

Közösségünkkel elsősorban a TISZA Szigetek szervezésén, támogatásán, és fejlesztésén keresztül működünk együtt,  szervezetileg függetlenül, civil közösségként tevékenykedünk. A TISZA Háló nem minősül jogi személynek, vagy jogi személyiség nélküli szervezetnek, nem más, mint természetes személyek közössége. Tagjai szabad elhatározásukból csatlakoznak a közösséghez, a közösség építésében, fejlesztésében és működtetésében önkéntes alapon, szabad elhatározásuk útján vesznek részt. A csatlakozás, és a közösségi tevékenység gyakorlása során a közösség tagjai önmagukra kötelező érvényűnek tekintve fogadják el a TISZA Háló Közösségi Működési Szabályzatát, illetve Etikai Kódexét, és önkéntes alapon, szabad elhatározásukból alávetik magukat a közösségi működés kereteit megteremtő dokumentumok által rögzített jogok és kötelezettségek rendszerének.

Az a természetes személy, aki elfogadja a TISZA Háló Közösségi Működési Szabályzatát, és Etikai Kódexét, csatlakozhat a közösséghez, és mindaddig a közösség tagja lehet, míg aláveti magát a közösségi kereteket megteremtő dokumentumok által rögzített jogok és kötelezettségek rendszerének, ebbe beletartozik az is, hogy a Hálón kívüli cselekedetei, vagy mulasztásai sem ütközhetnek az Etikai Kódexben rögzített alapértékeinkkel. A TISZA Háló egyebekben nem korlátozza a közösséghez való csatlakozást, az nyitott bárki számára vallási, etnikai, politikai hovatartozástól, vagy egyéb személyes identitástól függetlenül.

  1. Tagság

2.1. Csatlakozás

Tag lehet minden olyan természetes személy, aki azonosítja magát, elfogadja a KMSZ-t és az Etikai Kódexet, valamint kijelenti, hogy azokat önmagára kötelezőnek tekinti, illetve nem lett korábban a TISZA Hálóból kitiltva.

A csatlakozás egy erre kijelölt online felületen történik, ahol a jelentkező nevének, születési nevének, születési helyének és dátumának, illetve édesanyja leánykori nevének megadásával azonosítja magát és elfogadó jognyilatkozatot tesz, továbbá megadja e-mail címét és telefonszámát az elsődleges kapcsolattartás céljából. A tagság keletkezése a szükséges feltételek fennállása esetén automatikus.

A tagság keletkezése során a tag részére tagi azonosító keletkezik, mely segítségével a továbbiakban személyi adatok megadása nélkül azonosíthatja magát.

A Háló semmilyen módon nem kötelezi tagjait tevékenységre vagy részvételre; a részvétel mértéke önkéntes. A tagság nem jár automatikusan szavazati joggal minden döntési szinten – a szavazásra jogosultak körét az adott döntéshozatali szint, vagy munkacsoport határozza meg.

2.2. Kilépés

A tag a tagságát bármikor indoklás nélkül megszüntetheti. A kilépési szándékot írásban kell jelezni a kozpont@tiszahalo.hu e-mail címen. Kilépés esetén a tag adatai és hozzáférései törlésre kerülnek, kivéve ha azok további megőrzését jogi vagy működési ok indokolja.

2.3. Kizárás

Kizárásra kizárólag akkor kerülhet sor, ha a tag:

  • súlyosan vagy ismételten megsérti a KMSZ vagy az Etikai Kódex előírásait,
  • más tagok biztonságát, jogait vagy méltóságát súlyosan veszélyezteti,
  • a közösség működését szándékosan akadályozza vagy aláássa.

A kizárási eljárást az Etikai Vizsgálóbizottság kezdeményezi és vezeti le. Az eljárás során:

  • a vizsgálatot megindító bejelentés e-mailben, a kozpont@tiaszahalo.hu címre történik, a bejelentő nevének és elérhetőségének, a megsértett szabályzati pontoknak és az azokra vonatkozó bizonyítékoknak a megjelölésével
  • az érintett tagot az Etikai Vizsgálóbizottság tájékoztatja és lehetőséget biztosít a védekezésre,
  • az Etikai Vizsgálóbizottság az összes figyelembe vehető bizonyítékot felhasználja a vizsgálat során, ennek keretében többek között iratokba, és az üggyel kapcsolatos kommunikációkba tekinthet bele, illetve tanúkat hallgathat meg
  • az eljárás határideje 30 nap, ami indokolt esetben az Etikai Vizsgálóbizottság által meghosszabbítható
  • az eljárás végén született döntést jegyzőkönyvben kell rögzíteni és a közösség számára elérhetővé tenni. A jegyzőkönyv nem tartalmazhat minősített személyes és bűnügyi adatokat.

A kizárásról szóló döntés ellen az érintett tag egyszeri fellebbezéssel élhet a Döntéshozó Fórum felé.

  1. A TISZA Háló döntéshozatali rendje

3.1. A döntéshozatal alapelvei

A TISZA Háló működésének alapja a részvételi demokrácia. A közösségben a döntések nem hierarchikus módon, hanem alulról szerveződő, közösségi egyeztetés útján születnek.

A döntéshozatal célja nem pusztán a többség akaratának érvényesítése, hanem a lehető legszélesebb együttműködésen alapuló konszenzus kialakítása.

A közösség törekszik a következő elvek betartására:

  • Átláthatóság: minden döntési folyamat nyilvános, követhető és dokumentált;
  • Beleszólás lehetősége: minden aktív résztvevőnek joga van véleményt nyilvánítani és javaslatot tenni;
  • Nyitottság: a döntésekhez bárki hozzászólhat, függetlenül a részvételi szintjétől

3.2. A döntési szintek

A döntéshozatal három alapvető szinten zajlik:

  1. a) Egyéni döntések:

Minden tag önállóan dönthet azokról a kérdésekről, amelyek nem érintik közvetlenül mások részvételét vagy a közösség egészének működését (pl. részvétel vállalása, javaslattétel). Minden tag javasolhat a teljes közösség, vagy a javasolt témához kapcsolódó munkacsoport számára projektet, vagy megoldást egy adott problémára. Minden tag javasolhatja egy adott tematikához munkacsoport létrehozását. Olyan tematikához, melyre már alakult munkacsoport, újabb munkacsoport nem alapítható.

  1. b) Munkacsoport döntések:

Az adott témán vagy feladaton belül önkéntes alapon szerveződő munkacsoportok saját működésükről és a tematikájukhoz, futó projektjeikhez kapcsolódó kérdésekről autonóm módon döntenek, figyelembe véve a közösségi döntés elveit. A munkacsoportok döntéseikhez kikérhetik másik munkacsoportok, vagy a teljes közösség véleményét.

  1. c) Teljes közösségi döntések:

A közösség egészét érintő kérdésekben – például stratégiai irányok, közös állásfoglalások, erőforrás-felhasználás – közösségi döntéshozatal történik, akkor is, ha az adott projekt kidolgozása munkacsoport munkájának eredménye. A közösségi döntéshozatalhoz a teljes közösség tájékoztatása szükséges, legalább a döntést megelőzően 48 órával, de a döntésben részt venni senkinek sem kötelező, a részvétel önkéntes alapon, egyszerű többségi szavazással történik.

3.3. A döntéshozatal módja

A közösségi döntések előkészítése és meghozatala az alábbi lépések szerint történik:

  • Javaslattétel: Bármelyik tag javaslatot tehet egy kérdésben. A javaslatnak tartalmaznia kell az elérendő célt, vagy megoldandó problémát, és amennyiben van, a javasolt megoldást.
  • Nyilvános megbeszélés: A javaslatot a közösség fórumain (munkacsoportban, vagy a teljes közösség előtt) megbeszélésre bocsátjuk.
  • Konszenzusra törekvés: A döntéshozatal elsődleges módja a konszenzus, vagyis a jelenlévők aktív egyetértése vagy legalábbis nem ellenezése. Ellenvéleményt felvetni minimum indoklással, de lehetőség szerint megoldási javaslattal lehet.
  • Szavazás, ha szükséges: Ha konszenzus nem érhető el, egyszerű többséggel lehet döntést hozni. A szavazás nyíltan történik, az álláspontok világos megfogalmazásával. Személyi kérdésekben biztosítani kell a zárt szavazás lehetőségét.
  • Dokumentálás: A meghozott döntést rögzíteni kell, és mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni, a döntés tényéről a releváns csoportot (munkacsoport, vagy a teljes közösség) tájékoztatni kell.

3.4. Hatályosság és felülvizsgálat

Minden döntés mindaddig érvényben marad, amíg:

  • a közösség új döntést nem hoz ugyanabban a kérdésben;
  • a döntés nem válik értelmetlenné a körülmények megváltozása miatt;
  • valamelyik tag fel nem veti a felülvizsgálatát, és erről a közösség nem hoz másként határozatot.

A közösség bátorítja a reflexív működést, vagyis azt, hogy időről időre magát a döntéshozatali folyamatot is újragondolja, fejlessze.

  1. A közösségi kommunikáció és együttműködés szabályai

4.1. A kommunikáció alapelvei

A TISZA Háló közösség kommunikációja a tisztelet, az átláthatóság, az őszinteség és az együttműködés elvein nyugszik.

Minden tag jogosult:

  • véleményt nyilvánítani;
  • kérdéseket feltenni;
  • információt kérni és megosztani;
  • javaslatokat megfogalmazni.

A kommunikáció célja nem győzelem a vitában, hanem a közös megértés és a cselekvés összehangolása. A TISZA Hálón belüli kommunikáció során az Etikai Kódex előírásainak betartása kötelező.

4.2. Kommunikációs csatornák

A közösség tagjai elsősorban az alábbi kommunikációs csatornákon keresztül tartják a kapcsolatot:

  • online platformok (pl. e-mail, közösségi csatornák, chat);
  • rendszeres megbeszélések (online vagy személyes találkozók);
  • közösségi fórumok, jegyzetek és dokumentumok megosztása.

A csatornák használata átlátható és mindenki számára elérhető kell legyen. A technikai hozzáférés akadályozása senkit nem zárhat ki a közösségből, ilyen esetekben alternatív részvételi módokat kell biztosítani.

  1. A közösség szerveződése és működési egységei

5.1. Alapstruktúra

A TISZA Háló nem hierarchikus szervezet, hanem hálózatszerűen szerveződő, önállóan működő egységekből álló közösség. A teljes közösségben és a munkacsoportokban történő szavazásoknál minden tagnak egyetlen szavazata van.

A működés fő formái:

  • tematikus munkacsoportok (pl. oktatás, környezet, jogvédelem);
  • szervezői kör (a működés fenntartásáért felelős tagok együttműködése).

5.2. Csoportok létrehozása és működése

Bármelyik tag kezdeményezhet új tematikus munkacsoportot, ha:

  • legalább három fő érdeklődést mutat;
  • egyetértés van a célokban és működési módokban;
  • a tervezett munkacsoport céljai nem illeszthetők be egyetlen már működő munkacsoportba sem.

A munkacsoportok önállóan és másik munkacsoportokkal együtt is működhetnek, kötelesek nyitottak maradni, és időszakosan beszámolni a közösség többi része felé.

5.3. A szervezői kör

A szervezők nem vezetők, hanem koordináló, támogató szerepet betöltő tagok. Feladataik többek közt:

  • online és offline találkozók szervezése;
  • kommunikációs eszközök működtetése;
  • döntések előkészítése, dokumentálása;
  • új tagok integrálása.

Szervezővé legalább 10 Háló tag jelölésével válhat a Hálóban már legalább 3 hónapja aktívan működő tag, a közösség körében végzett jóváhagyó szavazás által.

  1. Közösségi események

A közösségi események lehetnek:

  • belső megbeszélések és tervezések;
  • nyitott fórumok és viták;
  • akciók, demonstrációk vagy nyilvános fellépések;
  • kulturális és kapcsolatépítő rendezvények.

Az események célja a részvétel erősítése, a közös tanulás, a társadalmi jelenlét, a közösségi élmény megélése, illetve a társadalmi igények és szükségletek politikai becsatornázása.

  1. Nyilvános megszólalások

A TISZA Háló tagjai nyilvánosan is megszólalhatnak, nyilatkozataik során:

  • egyéni véleményüket különítsék el a közösség nevében tett nyilatkozatoktól;
  • közösségi állásfoglalást csak akkor képviseljenek, ha abban közösségi döntés született, a döntésről objektíven, a valóságnak megfelelően nyilatkozzanak;
  • kerüljék a más tagok nevében történő nyilatkozatokat előzetes egyeztetés nélkül.

Nyilvános fellépés során is a közösség alapértékei szerint kell viselkedni: megalapozottan, körültekintően, békésen, nyitottan, tisztelettel.

A TISZA Hálót a szervezői kör 2 tagja együttesen képviselheti, a teljes szervezői kör egyetértése alapján folyó ügyekben.

  1. Együttműködés más szervezetekkel és közösségekkel

8.1. Együttműködés más közösségekkel

Demokratikus döntésük alapján, a Háló KMSZ-ének és Etikai Kódexének elfogadásával, más közösségek a TISZA Háló együttműködő partnereivé válnak. Együttműködő közösségek, és azok tagjai jogosultak igénybe venni a TISZA Háló szolgáltatásait, hozzáférhetnek a Tudástárhoz, és részt vehetnek a Háló Mentor programjában, illetve rendezvényein. Együttműködő közösség az együttműködő partneri viszonyát demokratikus döntését követően felmondhatja, de a Háló ezt nem teheti meg. Együttműködő közösség tagja a KMSZ és az Etikai Kódex ismétlődő, vagy súlyos megszegése következtében a 2.3. pontban részletezett eljárással kizárható a TISZA Háló szolgáltatásainak igénybevételéből, Tudástárából, Mentor programjából, illetve rendezvényeiről. A kizárásról a szankcionált személy közösségét tájékoztatni kell.

8.2. Együttműködés egyéb szervezetekkel

A Tisza Háló jogosult együttműködni jogi személyiséggel rendelkező szervezetekkel az alapvetésben megfogalmazott célok elérése érdekében.

  1. Záró rendelkezések

9.1. A szabályzat érvényessége

Jelen Közösségi Működési Szabályzat a közösség tagjai közötti együttműködés alapja. Nem jogi dokumentum, de közös megállapodásként működik.

A szabályzat a közösségi részvétel keretfeltételeit rögzíti, és minden tagot arra ösztönöz, hogy ezen dokumentumban rögzített elvek és szabályok szerint vegyen részt a közösség működtetésében.

9.2 A szabályzat módosítása

A szabályzatot bármely tag javaslatára módosítani lehet, ha:

  • a javaslatot előzetesen megosztják a közösséggel;
  • nyílt megbeszélés történik;
  • a közösség legalább egyszerű többséggel elfogadja a változtatást.

A módosításokat dokumentálni kell, és hozzáférhetővé kell tenni mindenki számára.

9.3 Reflexivitás és önkorrekció

A TISZA Háló élő közösség, amely folyamatosan tanul. A szabályzat és a működés nem tekinthető véglegesnek, hanem időről időre újragondolandó.

A közösség tagjai felelősek azért, hogy a szabályokat ne formálisan, hanem értelmük szerint, szellemiségükben kövessék.

Záradék:

A TISZA Háló tagjai a TISZA Hálózatának Közösségi Működési Szabályzatát a 2025. 06. 04. napján tartott online szavazáson elfogadták.

  1. Bevezetés

      1.1 Az adatkezelési tájékoztató célja

Jelen Adatkezelési Tájékoztató (a továbbiakban: „Tájékoztató”) célja, hogy átlátható módon és részletesen bemutassa, miként kezeljük a személyes adatokat a TISZA Háló (a továbbiakban: „Adatkezelő”) tevékenysége során, valamint hogy tájékoztatást nyújtson az érintetti jogokról és azok gyakorlásának módjáról.

      1.2. Jogszabályi megfelelés (GDPR, 2011. évi CXII. törvény)

  • Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (GDPR): meghatározza a személyes adatok védelmére vonatkozó egységes uniós szabályokat.
  • évi CXII. törvény (Infotv.): a magyar adatvédelmi szabályozás alapját képező törvény, amely az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szól.

Ez a Tájékoztató a fenti jogszabályokban foglalt követelményeknek igyekszik megfelelni.

  1. Adatkezelő adatai

      2.1. Az adatkezelő megnevezése és elérhetőségei

  • TISZA Háló
  • Székhely: 8426 Pénzesgyőr, Béke u. 15.
  • Nyilvántartási szám: Nem nyilvántartás köteles közösség
  • Adószám: Nem adóalany
  • Képviselő: Simoncsics Gábor István
  • E-mail: kozpont@tiszahalo.hu
  • Telefonszám: +36206181816

      2.2. Az adatkezelési tájékoztató elérhetősége

A jelen Tájékoztató elektronikus formában elérhető a www.tiszahalo.hu/adatkezelesi-tajekoztato oldalon, illetve nyomtatott formában kérésre az ügyfélfogadási irodánkban is megtekinthető.

  1. Fogalommeghatározások

      3.1. GDPR alapfogalmak

  • Személyes adat: azonosított vagy azonosítható természetes személyre („érintett”) vonatkozó bármely információ.
  • Adatkezelő: az a természetes vagy jogi személy, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit meghatározza.
  • Adatfeldolgozó: az a természetes vagy jogi személy, amely az Adatkezelő nevében személyes adatokat kezel.
  • Hozzájárulás: az érintett akaratának önkéntes és kifejezett kinyilvánítása, amellyel beleegyezését adja a rá vonatkozó személyes adatok kezeléséhez.
  • Érintett: bármely azonosított vagy azonosítható természetes személy, akire a személyes adat vonatkozik.

       3.2. Adatvédelmi incidens meghatározása

Adatvédelmi incidensnek minősül minden olyan esemény, amely az átadott, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi.

  1. Az adatkezelés irányelvei

      4.1. Jogalapok és alapelvek

  • Jogszerűség, tisztességes eljárás és átláthatóság: Csak meghatározott és jogszerű célból kezeljük az adatokat.
  • Célhoz kötöttség: Csak előre meghatározott célból, a cél eléréséhez szükséges mértékben.
  • Adattakarékosság: Kizárólag a cél megvalósításához elengedhetetlen személyes adatokat gyűjtjük és kezeljük.
  • Pontosság: Gondoskodunk róla, hogy a kezelt személyes adatok pontosak és szükség esetén naprakészek legyenek.
  • Korlátozott tárolhatóság: A személyes adatokat csak a cél megvalósulásához szükséges ideig tároljuk.
  • Integritás és bizalmas jelleg: Megfelelő technikai és szervezési intézkedéseket alkalmazunk a személyes adatok védelme érdekében.

      4.2 Adatok pontossága és biztonsága

  • Az adatok rendszeres frissítéséért mind az Adatkezelő, mind az érintett felelős; utóbbi köteles jelezni, ha változás történt a személyes adataiban.
  • Az Adatkezelő mindent megtesz, hogy a nyilvántartott adatok pontosak legyenek, és megfelelő védelmi intézkedésekkel óvja azokat a jogosulatlan hozzáféréstől.
  1. Adatkezelési célok és jogalapok

      5.1. Regisztráció

  • Cél: Az Adatkezelő közösséghez való csatlakozás természetes személy részére.
  • Jogalap:
    • Hozzájárulás (GDPR 6. cikk (1) a) pont) abban az esetben, ha a regisztráció önkéntes, és az érintett kéri.
    • Szerződés teljesítése (GDPR 6. cikk (1) b) pont), ha a regisztráció a szolgáltatás igénybevételének előfeltétele.
  • Kezelt adatok köre: Név, telefonszám, e-mail cím.

      5.2. Nyilvántartás

  • Cél: Az Adatkezelő szabályzatával, vagy egyéb érintettek jogaival ellentétes joggyakorlás megakadályozása.
  • Jogalap: Szerződés teljesítése (GDPR 6. cikk (1) f) pont).
  • Kezelt adatok köre: Név, telefonszám, e-mail cím.

       5.3. Kommunikáció

  • Cél: Az Adatkezelő szabályzatában rögzített kötelezettségének, a közösség tagjaival való kommunikáció biztosítása.
  • Jogalap: Jogszabályi kötelezettség teljesítése (GDPR 6. cikk (1) c) pont).
  • Kezelt adatok köre: Név, felhasználónév, telefonszám, egyéb online kommunikációs felület személyi azonosító és cím adatok.

       5.4. Hírlevél küldés

  • Cél: Kommunikáció, tájékoztatás.
  • Jogalap: Hozzájárulás (GDPR 6. cikk (1) a) pont).
  • Kezelt adatok köre: Név, e-mail cím, telefonszám.
  • Megjegyzés: A hírlevélről bármikor le lehet iratkozni a hírlevél alján található linkre kattintva, vagy közvetlenül az Adatkezelőnél jelezve.

        5.5. Sütik (cookie-k) használata

  • Cél: A weboldal megfelelő működésének biztosítása, a felhasználói élmény javítása, látogatottsági adatok elemzése, marketingcélok.
  • Jogalap:
    • Hozzájárulás (GDPR 6. cikk (1) a) pont) – minden olyan süti esetében, amely nem a weboldal működésének alapvető feltétele.
    • Jogos érdek vagy szerződés teljesítése (GDPR 6. cikk (1) f) vagy b) pont) – a működéshez elengedhetetlen technikai sütik esetében.
  • Bővebb leírás: Lásd a jelen Tájékoztató „Sütik (cookie-k) használata” fejezetét (11. pont).

         5.6. Közösségi oldalak adatkezelése

  • Cél: Kapcsolattartás, információk megosztása (Facebook, Instagram, Discord, stb.).
  • Jogalap: Önkéntes döntés, hozzájárulás (GDPR 6. cikk (1) a) pont).
  • Megjegyzés: A közösségi platformok saját adatkezelési gyakorlatát az adott platform adatkezelési tájékoztatójában kell megtekinteni.
  1. Kezelt adatok köre

      6.1. Személyes adatok típusai

  • Azonosító adatok: név, természetes személy azonosításához kapcsolódó adatok, felhasználónév, jelszó (titkosítva).
  • Elérhetőségi adatok: e-mail cím, telefonszám, egyéb online kommunikációs felület cím adatok.
  • Technikai adatok: IP-cím, böngésző típusa, sütik, bejelentkezés időpontja.

      6.2. Adatok tárolási módja és időtartama

  • Elektronikus formában védett szervereken, jelszóval és egyéb védelmi megoldásokkal ellátva.
  • Papír alapon (ha van ilyen) a székhelyen vagy telephelyen, elzárt helyen.
  • Tárolási idő: a jogszabályi kötelezettségek és az adatkezelési cél megvalósulásáig, illetve a hozzájárulás visszavonásáig. Ezt követően az adatokat töröljük vagy anonimizáljuk.
  1. Az érintettek jogai

      7.1. Tájékoztatáshoz való jog

Az érintett jogosult tájékoztatást kérni arról, hogy a rá vonatkozó személyes adatokat milyen célból, milyen jogalapon, milyen forrásból, milyen ideig kezeljük, és kik férhetnek hozzá.

      7.2. Helyesbítéshez való jog

Ha az érintett úgy véli, hogy a kezelt személyes adatai pontatlanok vagy hiányosak, kérheti azok helyesbítését vagy kiegészítését.

      7.3. Törléshez való jog („elfeledtetéshez való jog”)

Az érintett kérheti személyes adatainak törlését, vagy személyes azonosíthatóságának megszüntetését (anonimizálás), ha már nincs szükség az adatokra azok eredeti céljára, vagy ha az érintett visszavonja a hozzájárulását, és nincs más jogalap az adatkezelésre.

      7.4. Adathordozhatósághoz való jog

Az érintett jogosult arra, hogy az általa rendelkezésre bocsátott adatokat széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, illetve kérheti ezek más adatkezelőhöz történő továbbítását.

      7.5. Tiltakozáshoz való jog

  • Az érintett bármikor tiltakozhat személyes adatainak kezelése ellen, amennyiben az adatkezelés jogalapja az Adatkezelő jogos érdeke.
  • Az érintett külön jogosult tiltakozni a személyes adatok közvetlen üzletszerzés (direkt marketing) céljából történő kezelése ellen.
  1. Adatbiztonság

      8.1. Elektronikus adatok védelme

  • Többszintű jogosultsági rendszer.
  • Rendszeres biztonsági mentések.
  • Vírusvédelem és tűzfalhasználat.

      8.2. Technikai és szervezési intézkedések

  • Zárt irodai hálózat és biztonságos Wi-Fi használata.
  • Papír alapú dokumentumok zárt szekrényben történő tárolása.
  • Munkavállalók és adatfeldolgozók részére rendszeres adatvédelmi oktatás.
  1. Adatvédelmi incidensek kezelése

      9.1. Incidens bejelentése a hatóságoknak (72 órás szabály)

Adatvédelmi incidens esetén az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, és ha lehetséges, legkésőbb 72 órán belül bejelenti azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH), kivéve, ha valószínűsíthetően nem jár kockázattal az érintettek jogaira és szabadságaira nézve.

      9.2. Érintettek tájékoztatása magas kockázat esetén

Ha az incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár az érintettek jogaira és szabadságaira nézve, az Adatkezelő késedelem nélkül tájékoztatja az érintetteket is, ismertetve az incidens lényegét és a megtett intézkedéseket.

  1. Adatfeldolgozók és harmadik felek

    10.1. Tárhelyszolgáltató

  • Név: Rackhost Zrt.
  • Székhely: 6722 Szeged, Tisza Lajos körút 41.
  • Elérhetőség: +36 1 445 1200, info@rackhost.hu
  • Adatfeldolgozói tevékenység: a webszerver üzemeltetése, technikai karbantartás. Csak az Adatkezelő utasításai alapján kezel személyes adatokat.

     10.2. Könyvelő és egyéb partnerek

Az Adatkezelő igénybe vehet egyéb partnereket a személyes adatok kezeléséhez.

  • Egyéb digitális szolgáltató: Google LLC, tevékenység: online szolgáltatások alkalmazásokon keresztül.

Ezekkel a partnerekkel (adatfeldolgozókkal) az Adatkezelő mindig írásbeli szerződést köt a GDPR követelményeinek megfelelően. A szerződések rögzítik, hogy a partnerek kizárólag az Adatkezelő utasításai alapján, a megjelölt céllal, és a szükséges ideig kezelhetik az adatokat.

  1. Sütik (cookie-k) használata

     11.1. A sütik célja és típusai

  • Munkamenet sütik: a weboldal működéséhez nélkülözhetetlenek, a böngésző bezárásakor törlődnek.
  • Funkcionális sütik: segítik a felhasználó kényelmét, például megjegyzik a bejelentkezési adatokat vagy a kiválasztott nyelvet.
  • Elemző sütik (pl. Google Analytics): statisztikai célokat szolgálnak, segítenek megismerni a felhasználói viselkedést, és javítani a weboldal működését.
  • Marketing sütik: releváns hirdetések megjelenítését és a hirdetések hatékonyságának mérését támogatják.
    • 2. Felhasználói beállítások kezelése
  • A felhasználók a böngészőjük beállításaiban szabályozhatják a sütik kezelését, így letilthatják vagy törölhetik azokat.
  • A sütibeállítások módosításakor előfordulhat, hogy a weboldal egyes funkciói nem működnek megfelelően.
  • A weboldal első látogatásakor lehetőség nyílik a nem alapvető (pl. marketing) sütik engedélyezésére vagy elutasítására egy felugró ablakon keresztül.
  1. Adatvédelmi tisztviselő

    12.1. Kijelölés feltételei és feladatai

A GDPR 37. cikke alapján az Adatkezelő abban az esetben köteles adatvédelmi tisztviselőt (DPO) kinevezni, ha fő tevékenysége:

  • olyan adatkezelési műveleteket foglal magában, amelyek jellegüknél vagy terjedelmüknél fogva rendszeres és szisztematikus megfigyelést igényelnek, vagy
  • nagymértékben érzékeny adatok kezelésén alapulnak.

A tisztviselő feladatai közé tartozik:

  • a GDPR-nak való megfelelés folyamatos ellenőrzése,
  • tanácsadás az Adatkezelő és a munkavállalók részére,
  • a kapcsolattartás a felügyeleti hatósággal (NAIH) és az érintettekkel.

     12.2. Jogállás és elérhetőség

Az adatvédelmi tisztviselő nem utasítható a tisztviselői feladatkörében.

  • Név: Makári Zoltán
  • Elérhetőség: +36704522101

Amennyiben az Adatkezelőnél nem kötelező a DPO kijelölése, de mégis kijelöl egy tisztviselőt, arról jelen Tájékoztatóban megfelelően tájékoztatja az érintetteket.

  1. Az érintettek jogérvényesítési lehetőségei

    13.1. Panasz benyújtása a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH)

Ha az érintett úgy véli, hogy személyes adatainak kezelése sérti a hatályos jogszabályokat, panaszt nyújthat be a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz:

  • Cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.
  • Telefon: +36 (1) 391-1400
  • E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu

    13.2. Bírósági jogorvoslat lehetősége

Az érintett jogainak megsértése esetén bírósághoz fordulhat. A pert – az érintett választása szerint – a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéken is megindíthatja.

  1. Az adatkezelés alapjául szolgáló jogszabályok

    14.1. GDPR (2016/679 EU rendelet)

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete, amelynek célja a természetes személyek védelme a személyes adatok kezelése során, és az adatok szabad áramlásának biztosítása az EU-n belül.

    14.2. 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról

A magyar adatvédelmi törvény, amely a személyes adatok kezelésének hazai alapelveit és korlátait szabályozza.

    14.3. Egyéb releváns magyar jogszabályok

  • évi C. törvény a számvitelről.
  • évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.).
  • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről.
  1. Záró rendelkezések

    15.1. Az adatkezelési tájékoztató hatálya és módosításának lehetőségei

  • Jelen Tájékoztató 2025. 05. 21. napjától hatályos.
  • Az Adatkezelő jogosult a Tájékoztató egyoldalú módosítására, különösen a jogszabályi változások, új adatkezelési tevékenységek bevezetése vagy a felügyeleti hatóság ajánlásainak figyelembevétele érdekében.
  • A módosításokat a weboldalon közzétesszük, és a hatálybalépést követően az érintettek elfogadják az új szabályokat a szolgáltatások további használatával.

Kelt: Pénzesgyőr, 2025. 06. 04.

TISZA Háló

TEDD MEG A KÖVETKEZŐ LÉPÉST

Ha megnézted a rövid bemutatkozó videónkat, regisztrálj online találkozóink egyikére, ahol minden kérdésedre választ kapsz!

© 2025 TISZA HÁLÓ